Zoals duizenden andere artsen in België leggen ook wij het werk neer op maandag 7 juli aanstaande uit onvrede met het eenzijdig doorduwen van de kaderwet door Minister van Volksgezondheid Frank Vandenbroucke. De media berichten dat dit gaat over het aftoppen van ereloonsupplementen maar niets is minder waar.
Er wordt op 7 juli een permanentie voorzien voor uiterst dringende medische problematiek die geen dag kan wachten, u belt hiervoor naar het nummer van de praktijk. Voor levensgevaarlijke zaken belt u het noodnummer 112.
Alle niet-dringende zorg, attesten, medicatie en routine vragen zullen niet worden behandeld.
Vanaf dinsdag 8 juli herneemt de gewoonlijke praktijkwerking, u kan ondertussen online reeds inboeken zoals gewoonlijk.

‘Staken’ zit niet in het bloed van artsen, ‘zorgen’ daarentegen wel. En zorgen hebben we zeer duidelijk over dit wetsvoorstel. Deze zorgen zijn reeds uitgebreid overgemaakt aan het kabinet, maar worden klakkeloos aan de kant geschoven. Hier beknopt onze redenen waarom we het niet eens zijn met het huidige wetsvoorstel:

• De wet stelt een aftoppen van het ereloonsupplement van artsen voor tot 150 % tijdens hospitalisatie en tot 25 % ambulant

–> VOLMONDIG EENS

• De wet voorziet een herijking van de erelonen tussen verschillende disciplines

–> VOLMONDIG EENS

• De wet voorziet een drastische inperking van het overlegmodel tussen het RIZIV, de ziekenfondsen en de artsensyndicaten

–> ZEER BEZORGD: het legt een te groot deel van de beslissingsmacht bij 1 persoon, zijnde de Minister, het overlegmodel tussen overheid en artsen functioneert al goed sinds de jaren ’70 en nu zou dit ingeperkt moeten worden zonder duidelijke reden?

• De wet voorziet dat de Koning (de facto de Minister) eenzijdig strafmaatregelen kan nemen zoals het intrekken van RIZIV-nummers indien hij meent dat dit noodzakelijk is, zonder transparante gronden hiervoor te moeten aanhalen en met beperkte rechtswaarborgen voor de betrokken arts

–> ONEENS: deze procedure verloopt nu via de Orde der Artsen en een commissie binnen het RIZIV die dergelijke dossiers beoordelen, dit zou zo moeten blijven. Wat weerhoudt deze of een volgende Minister een mondige arts (zeg zo maar van het syndicaat bv) te schorsen?



• De wet wil aanpassingen doorvoeren aan conventie en verloning van artsen zonder dat de reeds jaren aangekondigde hervorming van de ziekenhuisfinanciering en herijking van de erelonen is doorgevoerd of nog maar is uitgewerkt

–> ONEENS: deze dossiers moeten parallel worden uitgewerkt en samen worden doorgevoerd, niet eerst beteugelen met enkel een belofte om te proberen de financiering te hervormen zonder enige garantie hierop

• De wet wil premies die afhangen van het behalen van kwaliteitscriteria enkel nog voorzien voor geconventioneerde artsen

–> ONEENS: de te behalen kwaliteitscriteria zijn dezelfde voor geconventioneerde en niet-geconventioneerde artsen, het afnemen van deze premies is een drukkingsmiddel om artsen te verplichten zich te conventioneren

• De wet hevelt verder medische taken over van de huisarts naar apotheek

–> ONEENS: apothekers zijn niet opgeleid voor diagnostiek en behandeling, dit valt onder de taken en verantwoordelijkheid van de huisarts!

• De wet wil de index afschaffen voor alle artsen indien niet voldoende artsen zich conventioneren

–> ONEENS: artsen die al jaren braaf conventioneren en de opgelegde tarieven volgen (zoals onze praktijk) mogen niet de dupe zijn van collega’s die om redenen beslissen dit niet te doen. Hoe zou u zich voelen als uw index wordt geschrapt omdat uw buren met hun verwarmd zwembad er voor zorgen dat er teveel elektriciteit wordt verbruikt in uw straat terwijl u braaf zuinig spaarlampjes heeft hangen?

• De wet voorziet dat de financiering van artsensyndicaten afhankelijk wordt van het aantal geconventioneerden i.p.v. het totaal aantal artsen –> ONEENS: opnieuw een drukkingsmiddel om artsen te verplichten zich te conventioneren, de syndicaten verdedigen even goed de niet-geconventioneerden
 
We zijn niet tegen het uitvoeren van het regeerakkoord of van de conventie. We zijn niet tegen besparingen in de zorg als onderdeel van het algemeen bezuinigingsplan van de regering. We zijn wel tegen de bijna dictatoriale uitvoering die de Minister hier in zijn voordeel wenst door te voeren en tegen de opgedrongen invoering zonder enige betrokkenheid van de mensen op het terrein.
 Meer artsen zullen hierdoor deconventioneren en dit zal leiden tot nog langere wachttijden dan nu al het geval is, bij de specialist maar ook bij de huisarts.
In het Verenigd Koninkrijk waar staatsgeneeskunde bestaat sinds 1948 is de wachttijd voor een bezoek aan de huisarts gemiddeld 10 dagen, voor een routine bloedafname 17 dagen en het uitspuiten van een oorprop enkele weken tot maanden! U hebt daar de keuze tussen reguliere zorg op kosten van de overheid met lange wachttijden of volledig uit eigen zak betaalde dure privé zorg met korte wachttijden! Dit leidt tot twee sporen waar zorg afhankelijk wordt van de dikte van uw portemonnee.

Is dit wat u als patiënt wil?